منبع مطالب از پاتوق بچه شیعه ها
بسم الله الرحمن الرحیم
پیشوای متقین علی (ع) فرموده اند:
قَلیلٌ تَدومُ عَلَیهِ أَرجی مِن کثیرٍ مَملولٍ مِنهُ
کار کمی که بر آن مداومت ورزی از کار بسیاری که از آن دلزده و ملول شوی بهتر و امیدوارکننده تر است.
پس
از درک این نکته که تأثیر عمل به نحو تدریجی و در طول زمان ظاهر میشود و
به دست آوردن ملکه محصول تکرار عمل است، ارزش «مداومت» و «استمرار بر
عمل» به خوبی آشکار میشود. مطابق سخن امیرالمؤمنین (ع) :
- چند دقیقه نرمش که روزانه به صورت مداوم انجام گیرد ارزشمندتر از چند ساعت ورزش سنگین است که تنها به مقطع زمانی خاصی منحصر شود.
-
تلاوت یک حزب قرآن در هر روز اگر استمرار داشته باشد امیدوارکنندهتر و
پربهرهتر از تلاوت چند جزء قرآن در یک روز است که موجب دلزدگی شود و ادامه
نیابد.
- دو رکعت نماز پیش از اذان صبح اگر مداوم و مستمر باشد بسیار مؤثرتر از چند ساعت عبادت شبانه است که فردا تکرار نگردد.
- اندکی مطالعه اگر به صورت برنامه هر روز اجرا گردد مفیدتر از چند ساعت مطالعة دفعی است که آیندهای نداشته و ترک شود و. . .
قالَ الباقِرُ (ع) : أَحَبُّ الأَعمالِ إِلی اللَّهِ تَعالی ما دامَ عَلَیهِ العَبدُ وَ إِن قَلَّ.
محبوبترین عمل در پیشگاه ایزد متعال، عملی است که بر آن مداومت شود گرچه اندک باشد.
رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود
رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود
بسم الله الرحمن الرحیم
قالَ رَسولُ اللَّهِ (ص) : یا أَیهَا النّاسُ خُذوا مِنَ الأَعمالِ ما تُطیقونَ آن مقدار از عمل که توان دارید برگیرید.
برنامة عملی که هر کس برای خود در موضوعات مختلف تدارک میبیند باید با توان فعلی او تناسب داشته باشد و توان انسان در ابتدای انجام هر کار بسیار کم است.
تکلیف و تحمیل به نفس - یا به دیگری - اگر از حد طاقت درگذرد، به عمل تبدیل نمیشود و یا استمرار نمییابد و در موارد بسیار، آسیب میرساند همانگونه که آغاز تمرینِ وزنه برداری با وزنه های سنگین به ستون فقرات، صدمه وارد میسازد و یا دستکم، رغبت و اشتیاقِ استمرار آن را از بین میبرد.
به این جهت ضروری است افزایش تعداد وزنهها متناسب با افزایش توانایی فرد و به «تدریج» باشد تا پیامد سوئی ایجاد نکند.
توصیه به تدریج دارای دو چهرهاست:
اول : چهرة سلبی که «بیش از توان خود در هر مرحله بر خود تکلیف نکنید. »
دوم : چهرة ایجابی که «هرگاه توانایی و قابلیت نفس افزایش یافت تکلیف را بیفزایید یعنی تکلیف، کمتر از توانمندی نفس هم نباشد. »
ترکیب این دو گزاره توصیه به «اعتدال» در برنامه ریزی است. گزارة سلبی ناظر به پیامدهای سوئی است که بیان شد و گزارة ایجابی به لزوم «حرکت مداوم» و پرهیز از «سکون»، «رکود»، «قناعت به وضعیت موجود» و «احساس استغنا» اشاره دارد.
البته روشن است که توان اولیة افراد و نیز مقدار زمانی که برای انتقال به مرحلة بعد لازم است در شرایط مختلف، متفاوت است. اما به هر صورت برنامه، باید درجه به درجه سنگین شود.
--------------------
قالَ عَلِی (ع) : خادِع نَفسَک فی العِبادَةِ وَ ارفَق بِها وَ لاتَقهَرها وَ خُذ عَفوَها وَ نِشاطَها، إِلاّ ما کانَ مَکتوباً عَلَیک مِنَ الفَریضَةِ فَإِنَّهُ لا بُدَّ مِن قَضائِها وَ تَعاهُدِها عِندَ مَحَلِّها.
در عبادت و بندگی، نفس خود را بفریب. با او مدارا نما و مقهورش مدار (تکلیف سخت به او مکن) و هنگام فراغت و نشاطش آن را دریاب (به طاعت و بندگی وادار) مگر آنچه بر تو واجب است که از بجا آوردن آن و مراعات نمودن آن در وقتش چارهای نیست.
قالَ عَلِی (ع) : إِنَّ لِلقُلوبِ إِقبالاً وَ إِدباراً فَإِذا أَقبَلَت فَاحمِلوها عَلَی النَّوافِلِ وَ إِذا أَدبَرَت فَاقتَصِروا بِها عَلَی الفَرائِضِ.
برای دلها اشتیاق و اعراض (آمادگی و ماندگی) است. پس هرگاه رو کرد آن را به انجام مستحبات وادارید و هرگاه روبرگرداند به انجام واجبات اکتفا کنید.
چند ساعت مطالعة پیاپی - حتی اگر به سردرد و پریشانی نرسد - چون به تکلف و تحمیل، انجام گرفته، طراوت و نشاط و رغبت ما را به مطالعه کتاب از بین میبرد. اما توزیع همین چند ساعت بر زمان، امید استمرار آن را افزایش میبخشد و نشاط و علاقة ما را حفظ میکند.
بزرگان اخلاق میفرمایند: اگر علاقه به اقامة 10 رکعت نماز مستحبی دارید 12 رکعت نخوانید؛ زیرا دو رکعت پایانی که به تحمیل و با فشار و بیحوصلگی انجام گرفته، خاطرة ناخوشایندی از خود در ذهن ما باقی میگذارد. همین تصویر نامبارک و آزاردهنده، انگیزه و اشتیاق و طلب ما را برای تکرار عمل کم میکند. اما اگر هشت رکعت خوانده شود، لذتی که از این عملِ زنده و پرطراوت تجربه میشود دو نتیجه در پی دارد:
اول: پیدایش تصویری دلانگیز و خاطرهای شیرین در ذهن.
دوم: پایداری شوق و عطش و تقاضا برای تکرار عمل در دل.
این توصیه شبیه توصیه به دست برداشتن از غذا قبل از سیر شدن است و علاوه بر عبادت در برنامه های دیگر نیز باید رعایت شود