اعمال روز دوشنبه‏

در روایات بسیاری آمده است که آخرِ روز دوشنبه و پنج شنبه، اعمال انسان بر پیامبر اکرم (ص) و امامان (ع) عرضه می‏گردد. لذا مناسب است که لحظه ‏های آخر این دو روز، به حسابرسی کارها سپری گردد و توأم با استغفار باشد.

در روایتی پیامبر اکرم (ص) فرمود:
«بندگان مؤمن، هنگام عرضه عمل، مورد آمرزش خداوند قرار می‏گیرند؛ مگر این که با برادران دینی دشمنی و عداوت داشته باشند که در این صورت، آمرزش آنان به تأخیر می‏افتد تا از کینه و دشمنی دست بردارند.


1.  ترجمه ی دعای روز دوشنبه‏

سپاس از آنِ خدایی است که احدی را گواه نیاورد، هنگامی که‏ آسمان‏ها و زمین را بنیاد کرد، و کمکی نگرفت، هنگامی که مخلوقات‏و دَم‏زنان را آفرید، و هرگز در آفرینش و الهیّت، شریکی نگرفت، وکمک و پشتیبانی در یگانگی نخواهد. زبان‏ها از غایت ستودنش، لال ‏است و خِرَدها از ژرفِ معرفتش. و گردن کشان از هیبت و شکوهش ‏فروتن شوند، و چهره‏ ها از ترس او به زیر، و هر بزرگی از عظمت او درمهار و مطیع. پس از آنِ توست سپاسی پیاپی و رشته‏ دار و دنباله‏ دار استوار و پایدار، و رحمت‏های او بر فرستاده اش جاوید، و درودش تا همیشه و سرمد. بار خدایا! آغاز این روزِ مرا صلاح و سعادت، ومیانه‏ اش را رستگاری و پایانش را کامیابی قرار ده؛ و پناه می‏برم به تو ازروزی که آغازش شیون و میانه‏ اش بی‏تابی و پایانش دردناکی باشد. بارخدایا! من آمرزش تو را خواهانم، از هر نذری که کردم، و از هروعده ‏ای که دادم، و از هر عهد و پیمانی که بستم و گسستم و به آن وفانکردم؛ و از تو خواهانم ادای مظلمه‏ های بندگانت را که در عهده دارم،هر کدام از بندگانت یا کنیزانت که حقّی در عهده‏ ام دارند و بر آنها ستم‏ کرده ‏ام، در جان او یا آبرو یا مال یا عیال و فرزند یا پشت سر او بدگفته ‏ام یا باری بر او نهاده ‏ام از خواهش یا هوا و هوس یا سر بزرگی یارشک یا خودنمایی یا تعصّب، حضور دارد یا غایب است، و زنده‏ است یا مرده، اکنون دستم نمی‏رسد و نمی‏توانم به او پرداخت کنم واز او حلالیّت جویم. از تو خواستارم، ای آن که حوایج را داری و آنهااجابت‏پذیر خواست تو هستند، و شتابان برای اراده تو، که رحمت‏ فرستی بر محمد و خاندانش، و او را از من راضی کنی، به هر چه ‏خواهی، و برایم از نزد خود، رحمت ببخشی؛ زیرا آمرزش از تونکاهد، و بخشش، تو را زیان نرساند، ای مهربان‏ترین مهربانان! بارخدایا! به من ببخش هر روز دوشنبه، دو نعمت از خود، جفت. درآغازش خوش بختی و فرمانبرداری خودت، و پایانش نعمت آمرزش ‏تو باشد، ای کسی که اوست معبود، و آمرزنده گناه، جز او مفقود!

2. زیارت امام حسن (ع)
3. زیارت امام حسین (ع)
4. روزه گرفتن‏
از سیره پیامبر (ص) این بود که روزهای دوشنبه و پنج شنبه روزه می‏گرفت. و می‏فرمود:
در روز دوشنبه و پنج‏شنبه، رفتار انسان عرضه می‏شود و من دوست‏دارم کارهایم در حال روزه عرضه شود.
5. زیارت اهل قبور
6. تسبیح مخصوص روز دوشنبه‏

بِسْمِ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏
سُبْحانَ الْحَنَّانِ الْمَنَّانِ الْجَوَادِ، سُبْحانَ الْکَریمِ الأکْرَمِ، سُبْحانَ الْبَصیرِ العَلِیمِ،سُبْحانَ الْسَمِیعُ الْواسِعِ، سُبْحانَ اللَّهِ عَلی‏ اِقْبالِ النَّهارِ واِقْبالِ اللَّیْلِ، سُبْحانَ اللَّهِ عَلی‏ اِدْبارِ النَّهارِ اِدْبارِاللَّیْلِ، لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ فِی آناءَ اللَّیْلِ آناءَالنَّهارِ، وَلَهُ الْحَمْدُ وَالْمَجْدُ وَالْعَظَمةُ وَالْکِبرِیآءُ مَعَ کُلِّ نَفَسٍ وَکُلِّ طَرْفَةِ عَیْنٍ وَکُلِّ لَمْحَةٍ سَبَقت فی‏ عِلْمِهِ، سُبْحانَکَ عَدَدَ ذلِکَ، سُبْحانَکَ زِنَةِ ذلِکَ‏وَمَا أحْصَی‏ کِتابُکَ، سُبْحانَکَ زِنَةَ عَرْشِکَ، سُبْحانَکَ سُبْحانَکَ سُبْحانَ رَبِّنَا ذِی الْجَلالِ وَالْإِکْرامِ، سُبْحانَ رَبِّنَا تَسْبِیحاً کَمَا یَنْبَغِیِ لِکَرَمِ وَجْهِهِ وَ عِزِّجَلالِهِ، سُبْحانَ رَبِّنَا تَسْبِیحاً مُقَدَّساً مُزَکَیًّ کَذلِکَ تَعَالی‏ رَبُّنَا، سُبْحانَ الْحَیِ‏الْحَلِیمِ، سُبْحانَ الَّذِی کَتَبَ عَلَی‏ نَفْسِهِ الْرَّحْمَةَ، سُبْحانَ الَّذِی خَلَقَ ادَمَ وَأَخرَجَنَامِنْ صُلْبِهِ، سُبْحانَ الَّذِی یُحْیِی الْأَمْواتَ وَیُمِیتُ الْأَحْیاءَ، سُبْحانَ مَنْ هُوَ حَلِیمٌ‏لَایَعْجَلُ، سُبْحانَ مَنْ هُوَ رَقِیبٌ لَایَغْفَلُ، سُبْحانَ مَنْ هُوَ جَوَادٌ لَایَبْخَلُ، سُبْحانَ‏مَنْ هُوَ عَلِیمٌ لَایَجْهَلُ، سُبْحانَ مَنْ جَلَّ ثَنَآؤُهُ وَلَهُ الْمِدْحِةُ الْبَالِغَةُ فِی جَمِیعِ مَایُثْنَی عَلَیْهِ مِنَ الْمَجْدِ، سُبْحانَ اللَّهِ الحَکِیمِ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی‏ سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَالِهِ‏وَسَلَّمَ.

منابع:
- جمال الأسبوع، ص 173.
- مفاتیح الجنان، ص 24.
- مفاتیح الجنان، ص 56.
- مفاتیح الجنان، ص 56.
- محاسبة النفس، ص 20.
- عروة الوثقی، ج 1، ص 443.