دعا برای تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام

دعا محبوب ترین اعمال نزد خداوند، برترین عبادت، علت روشنایی آسمان ها و زمین، کلید تمام رحمت ها و... است. ما معمولا در حوائج فردی خویش بر دعا اصرار می ورزیم و تا استجابت کامل آن، دست از طلب بر نمی داریم؛ ولی به امر مهم دعا برای تعجیل ظهور امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) آنگونه که شایسته است اهتمام نمی ورزیم. غافل از این که این دعا زیباترین آرزو و بهترین دعاهاست؛ زیرا خیر و سعادت دنیا و آخرت ما و همه ی انسان ها و نیز گشایش در امور مادی و معنوی جهانیان وابسته به امر ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. آن حضرت در توقیع شریف خطاب به شیخ مفید می فرمایند: (اگر شیعیان ما با دل های متحد و یکپارجه بر وفای به عهد و پیمان خویش اجتماع می کردند ملاقات ما با آنها به تاخیر نمی افتاد و سعادت دیدار و مشاهده ی با معرفت برای آن ها به زودی حاصل می شد و زودتر از این به دیدار ما نایل می شدند.)

 

امام صادق (علیه السلام) درباره نقش دعا در تعجیل فرج فرمودند: (وقتی عذاب و سختی بر بنی اسرائیل طولانی شد، چهل روز به درگاه خدا گریه و ناله کردند. خداوند متعال به موسی و هارون وحی فرمود که آن ها را از دست فرعون نجات دهند و این در حالی بود که از چهارصد سال عذاب صدوهفتاد سال باقی مانده بود و خداوند به واسطه ی دعای بنی اسرائیل از آن صدوهفتاد سال
صرف نظر نمود.)
مولف کتاب مکیال المکارم با استناد به این روایت می گوید: وقت ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از امور بدایه است که امکان پس و پیش افتادنش هست یعنی می توان با دعا نمودن فرج و ظهور امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را جلو انداخت و تشویق ائمه ی اطهار به دعا نمودن برای تعجیل ظهور بیانگر آن است که حصول فرج دارای یک زمان صددرصد تعیین شده و غیر قابل تغییر نیست و اگر مردم به مسئله غیبت امام زمانشان و طولانی شدن این امر بی توجهی نکرده و همگی دعا نمایند، امید است که خداوند هرچه زودتر طومار غیبت را در هم پیچیده و آن بزرگوار را ظاهر نماید. همچنان که در زمان حضرت ادریس(علیه السلام) وقتی آن حضرت مورد حمله ی حکومت طغیانگر زمان خویش قرار گرفت از میان مردم غایب شد؛ دردوران غیبتش مردم تصمیم به توبه در مقابل خداوند را گرفتند و این بازگشت و پشیمانی واقعی باعث شد که خداوند دوران غیبت او را پایان بخشد. حضرت ادریس (علیه السلام) ظاهر شد و حاکم ستمگر در برابر او به ذلت و خواری افتاد.

از امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نقل شده که فرمودند: (شیعیان ما به اندازه ی آب خوردنی ما را نمی خواهند، اگر بخواهند دعا می کنند و فرج ما می رسد.)

چرا برای ظهور دعا نمی کنیم؟*نقشه ابلیس برای تاخیر ظهور؛
*به امام معرفت نداریم؛
*به امام محبت شایسته نداریم؛
*احساس اضطرار نمی کنیم؛
*از برکات ظهور بی خبریم؛
*نمی دانیم که از مهمترین شرایط ظهور خواسته مردم است؛
*از غربت امام در غیبتش بی خبریم؛
*ما را از شمشیر امام ترسانده اند؛
*از معارف اهل بیت علیهم السلام دور هستیم؛
*نمی دانیم دغدغه ی همه ی اهل بیت(ع) فرج مولا بوده و هست.
امام جواد(علیه السلام) می فرمایند : ». برترین اعمال شیعیان ما انتظار فرج است «
 

نکاتی در رابطه با نقش دعا در تعجیل فرج :1- تنها یکی از آثار دعا برای تعجیل فرج تسریع امر ظهور امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. این دعا آثار و برکات فراوانی همچون ازدیاد نور امام در قلب، آمرزش گناهان، رنجش و وحشت شیطان، نزول نعمت، دفع بلاها، زایل شدن غم ها، طول عمر و برکت در آن، وسعت رزق، ورود به بهشت، ایمنی از عذاب جهنم، نایل شدن به شفاعت اهل بیت(علیهم السلام)، محشور شدن در زمره ی  امان از تشنگی روز قیامت، ایمنی از سختی حساب، ثواب هزار سال خدمت به پروردگار، ثواب نه هزار سال نماز و روزه و... دارد که مولف مکیال المکارم به 110 فایده از آن اشاره نموده است.
2- دعا در فرارسیدن زمان ظهور، اثر قطعی دارد و ترک آن موجب تاخیر در امر فرج خواهد شد و از دقت ( در حدیث بنی اسرائیل و سایر روایات استفاده می شود که امر ظهور بداپذیر است و ممکن است با تضرع و دعای مومنین و استجابت حق تعالی حتی برخی نشانه های حتمی (که مقدمه یا مقارن ظهور قرار است به وقوع بپیوندند و شدید و سخت بوده و گرفتاری ها و ناگواری هایی در بردارند) بخشیده شده و محقق نشوند.
3- دعا برای تعجیل فرج امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نه تنها از محبت، عشق و علاقه دعا کننده به حضرت مهدی (علیه السلام) حکایت می کند که عملی انسانی و کاملا وجدانی است. عدالت طلبی، ظلم ستیزی و روحیه ی نوع دوستی ایجاب می کند که یک انسان مسلمان برای رهایی همه ی بشریت از عبودیت شیطان ها و ظلم ستمگران لحظه شماری کند و با دعا برای ظهور امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برای تسریع و جلو افتادن این امر تلاش کند.
4- برخی می گویند: (هر وقت خدا بخواهد آقا می آید) و تلویحا نقش دعا درتعجیل فرج را کمرنگ می شمرند. این مطلب صحیح
است که خداوند متعال باید اذن قیام و فرج را صادر کند ولی باید توجه داشت که خداوند متعال خود ندای سر داده و تغییر سرنوشت هر قومی را منوط به تغییر آن قوم دانسته و نیز امام «ادعونی استجب لکم» عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و اجداد طاهرینش خود شیعیان را به دعا برای تعجیل فرج توصیه کرده اند که نشان می دهد اگر اشتیاق ما به اوج برسد خداوند نیزوعده ی خود را محقق خواهد ساخت. آری اگر تقاضا زیاد شود خداوند نیز حجت خود را عرضه خواهد کرد.
5- برخی نیز می گویند ما گنه کاریم، آلوده ایم، لیاقت نداریم برای امام عصر (عجل الله تعالی فرجه (الشریف) دعا کنیم. لقمه ها اشکال دارد! اینگونه مطالب از ترفندهای شیطان برای بازداشتن ما از دعا برای فرج به حساب می آید. دعا برای امام، ما را به امام نزدیک می کند. به علاوه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تنها امام نیکوکاران نیست، بر گنه کاران نیز حجت است و از آنان دستگیری می کند. امام همچون خورشید برهمگان می تابد و به صنف خاصی تعلق ندارد. در انحصار ملت و نژاد خاصی نیز نیست.
امام متعلق به تمام بشریت است. نه تنها امام انسان ها که امام جن و ملائک نیز هست. نه تنها امام اهل زمین که امام اهل آسمان ها نیز هست. اگر بنا بود دعای گنه کاران مستجاب نشود و آن ها از درگاه رحمت اللهی مایوس شوند، خداوند باب توبه را پیش روی بندگان خویش نمی گشود. اینگونه افراد ابتدا می توانند توبه کنند و بعد برای فرج دعا کنند. مگر قرآن نمی فرماید که حسنات سیئات را از بین می برد؟ آیا حسنه ای بالاتر از دعا برای فرج می توان سراغ داشت؟! گاه انسان برای رفع نیازها و گرفتاری های خود به درگاه خدا دعا می کند. این دعا و نیایش اگر با دقت شدید و مراقبت بسیار صورت گیرد و شرایط و ظوابط آن رعایت گردد ممکن است به اجابت برسد یا اجابت آن به تاخیر بیفتد و یا اصلا مستجاب نشود. اما دعا برای حضرت مهدی (علیه السلام) به یقین مستجاب است زیرا ایشان به شدت مورد محبت پروردگار می باشند تا آنجا که خداوند پیامبرش را نیز به دوستی او سفارش می کند. نیایش در باره ی چنین عزیزی هرچند از دهان آلوده و زبان گنه کاری درآید به برکت آن حضرت مستجاب می شود. از طرف دیگر چون این دعا خود نوعی عرض ادب و تحیت نسبت به ایشان است پس به مصداق آیه ی شریفه ی قرآن که فرمود : وجود مقدس امام زمان (عجل ». چون شما را درودی گفتند پس در پاسخ درودی نیکوتر یا همانند آن گویید « الله تعالی فرجه الشریف) نیز برای دعا کننده دعا خواهند کرد و البته دعای این بزرگوار به سبب پاکی ذات و بزرگی مقام حضرتش بی شک اجابت می شود. بنابراین کسی که دعا بر ولی عصر(علیه السلام) را بر درخواست حاجات شخصی خویش مقدم می دارد نه فقط زیان ندیده بلکه یک امر احتمالی را با عطای حتمی مبادله نموده است و تازه پاداش ادای حق و انجام وظیفه نسبت به مولای غریب و غایب خویش را نیز از خدای بخشنده خواهد گرفت.
6- وقتی بحث از ظهور به میان می آید برخی می گویند : (امام زمان علیه السلام به این زودی ها نمی آید! اینگونه اظهار نظرها خلاف روایات متعددی است که به ما امر می کند هر صبح و هر شام منتظر فرج باشیم و تاکید می کند که ظهور به ظهور ناگهانی و زمانی که
مردم گمان نمی برند صورت خواهد پذیرفت. محبت و علاقه به امام نیز اقتضا دارد که ما ظهور را دیر نپنداریم زیرا غیبت دوران تنهایی، دل شکستگی و غصب حق امام است. آیا اگر فردی از عزیزان ما به زندان افتاده باشد یا به سفر رفته و بازنگشته باشد تحمل آن را داریم که کسی بگوید : ( بی خود منتظر نباشید، به این زودی ها نخواهد آمد!) به علاوه در روایات از فال بد زدن نهی شده است و در عوض بر توکل و گمان نیکو داشتن به خداوند تبارک و تعالی تاکید شده است. حال در ظهورحضرت مهدی(علیه السلام) که بزرگترین اتفاق و زیباترین پدیده ی عالم است،سزاوار است فال نیکو بزنیم یا فال بد؟!!
7- برخی نیز می گویند : (تا ما درست نشویم آقا نمی آید) اگر معنای این حرف این باشد که ما باید خود و جامعه ی خویش را اصلاح
و به ظهور کمک کنیم مطلب درستی است ولی اگر ناامید شویم و بگوییم تا زمانی که اوضاع به همین منوال است آقا نمی آید، حرف درستی نیست زیرا اولا امام در زمان ناامیدی مردمان می آید. دوم آن که ایشان نیز برای اصلاح می آید و زمین را پراز عدل و داد می کند، آن هنگام که از ظلم، ظلمت و ستم آکنده شده است. سوم آن که ما تحت هیچ شرایطی نباید از ظهور نا امید باشیم. هر لحظه ممکن است فرج فرابرسد.
8- به یقین هرکس که امروز برای تعجیل در ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) دعا می کند و در راه تحقق (این هدف گام بر می دارد؛ در ثواب و فضیلت هر حقی که پس از ظهور اقامه خواهد شد، هر فسادی که از روی زمین برچیده می شود، هر گناه و معصیتی که ترک می گردد، هر حکمی از احکام اسلام که بیان و اجرا می گردد، هر حقی که بر پا می شود و... سهیم و شریک خواهد بود.گفتیم که دعا زمان ظهور را نزدیک می کند. تصور کنید حتی اگر پنج دقیقه ظهور زودتر انجام شود از چه تعداد گناه، معصیت، ظلم، خون ریزی،
ستم وجنایت جلوگیری خواهد شد؟ و اگر کسی بتواند با اعمال و دعای خویش در جلو افتادن زمان ظهور موثر باشد به چه توفیق بزرگی دست یافته است!!
9- کسی که برای ظهور دعا می کند در حقیقت از اوضاع و احوال عالم و غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ناراضی است و این خود نوعی برائت جستن از تمامی کسانی است که با سوء استفاده از نبود قدرت و حکومت ظاهری عالم در دست ولی خدا به ظلم و ستم مشغولند. آری انتظار یعنی نفی وضع موجود و به دنبال تحقق وضع مطلوب بودن. اگر به فرض ما برای فرج امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) دعا کردیم و توفیق درک ظهور را پیدا نکردیم هرگز چیزی از دست نداده ایم. طبق روایات برای کسی که جهت تعجیل در امر فرج زیاد دعا می کند فرج حاصل می شود و او همانند کسی است که در راه خدا در خون خویش غلتیده است و با ظهور آن حضرت از اهل رجعت خواهد بود. 

 

منبع:***یاران انتظار***