وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها

 

چهار زن در این دنیا ب حد کمال رسیده اند و ب عنوان زنان نمونه و شایسته ی هستی شناخته شدند:آسیه،حضرت مریم،حضرت خدیجه و حضرت فاطمه علیه السلام.

از مهمترین اشتراکات این چهار زن،حمایت و اطاعت از رهبری و پیشوایان زمان خود بوده است.آسیه تا پای جان از رهبری و رسالت موسی علیه السلام حمایت نمود.حضرت مریم با تحمل تهمت و رنجها پایه های رسالت حضرت عیسی علیه السلام را محکم نمود.حضرت فاطمه ی زهرا علیه السلام تا مرز شهادت از امام خویش علی بن ابی طالب پشتیبانی و دفاع نمود و سرانجام شهید راه امامت و ولایت گشت.

و اما حضرت خدیجه علیه السلام از حامیان راستین رسالت بود. او نیز جان و مال خویش را تقدیم رسالت نمود.او هم رسالت مدار بود و هم امامت محور.هم همگام و حامی رسالت بود و هم محب و طرفدار امامت...

طبقات ابن سعد. ج 1. ص 134

درد جانکاه  

دهم رمضان المبارک یاد آور داغ جانسوز و حادثه جانکاهی است که عصاره هستی و خاتم و افضل پیامبران را به سوگ نشاند. در سال دهم بعثت بانوی بزرگ اسلام بعد از 25 سال همراهی و فداکاری در راه پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله با کوله باری از رنجها، فداکاریها، گذشت و ایثارها، در سن 65 سالگی، چشم از جهان فرو بست و همسرش محمد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله را در میان دشمنان در فراق جانسوزی تنها گذاشت. این حادثه دردناک درست بعد از سه روز از وفات ابوطالب، حامی دلسوز و فداکار پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله اتفاق افتاد و آنچنان حضرت ختمی مرتبت را متأثر و محزون ساخت که آن سال (دهم بعثت) را «عام الحزن» و سال غصه و غم نامگذاری نمود و در میان اندوه فراوان و اشکی چون باران، خدیجه را در محلی به نام «حجون» به خاک سپرد.
 

فضائل خدیجه علیهاالسلام  

1.بصیرت ژرف
2. ایمان و اسلام محکم و پایدار
3. از برترین بانوان دو سرا
4. برترین همسر پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله
5. مادر زهرا علیهاالسلام
6. سخاوت و انفاق بی بدیل
7. صبر و بردباری بی مانند
8. حامی رسالت و محب امامت