شلغمممم

منبع این پست از وبلاگ ارزشمند "گروه علمی فرهنگی آشنا" میباشد 

در این متن یکی از نعمت های بسیار مفید خداوند، یعنی گیاه شلغم خواهیم پرداخت، که خیلی از ما، قدرِ این گیاه پر ارزش را نمی دانیم...
 

امام کاظم ع: شلغم بخور، زیرا هیچ کس نیست که در او رگى از جذام نباشد، و شلغم این رگ را مى‏سوزاند. کافى، ج 6 ، ص 372، ح 1
«شلغم دارای یک ماده ضد میکروب قوی است و روی این اصل با اینکه دارای نشاسته و مواد قندی است هیچگاه تحت تأثیر میکروبهای هوا فاسد نمی شود و خوراکیهایی را که با شلغم می پزند دیر فاسد می شوند. شلغم غذای بسیار مفیدی است که قوه بینایی را تقویت می کند و معده را ضدعفونی می نماید». کتاب "به غذایمان بنگریم" / فصل9
متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند در فصل سرما برای پیشگیری از سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی، حداقل چند نوبت در هفته شلغم بخورید.
گیاه شلغم از خانواده کلم است. بر حسب سن، ریشه این گیاه می‌تواند کاملاً گرد و یا کمی کشیده و رنگ آن نیز از سفید تا سبز، زرد و یا ارغوانی متفاوت باشد. طعم انواع سفید و زرد آن شیرین و کمی تیز است.
شلغم در هوای سرد بسیار خوب رشد می‌کند و شاید وجود همین علت است که موجب می‌شود این سبزی برای درمان بیماری‌هایی که در فصل سرما زیاد است.
شلغم گیاهی بسیار مقوی و مغذی است که به دلیل دارا بودن قند گیاهی و املاح مفیدی مانند کلسیم و منیزیم، جزو مواد غذایی بسیار با ارزش محسوب می‌شود.
شلغم همچنین منبع غنی از فولیک اسید، اسید پانتوتنیک، ویتامین‌های ث، ب و آ و همچنین املاح معدنی ضروری شامل فسفر، کلسیم، گوگرد، منیزیم و ید، مس است.
ادامه در ادامه
سایت تخصصی تغذیه تحت عنوان «اوری نوترینت» در مقاله جدیدی در این باره آورده است: شلغم یکی از پاک کننده‌ها و مواد خون‌ساز مفید است و کلسیم و منیزیم موجود در آن نقش به سزایی در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های خطرناک مانند سرطان دارد.
اگر به ناراحتی معده مبتلا نیستید به یاد داشته باشید که خواص آب شلغم خام بیشتر از شلغم پخته است؛ به طور کلی آب شلغم، بدن را تمیز کرده و مواد سمی را از بدن خارج می‌سازد.
شلغم در درمان آسم و سرفه‌های خلط دار مؤثر، میکروب کش و ضد باکتری
قوی است. در واقع شلغم اثر مفید و موثری در درمان بیماری‌های تنفسی دارد.
برای این منظور از سوپ یا آش آن استفاده می‌شود.
شلغم سرشار از ویتامین C است و بهتر است که شلغم بخارپز شود به دلیل این که ویتامین C بر اثر اکسیداسیون خیلی سریع از بین می‌رود.
مروری بر خواص شلغم
* شلغم مهم‌ترین گیاه ضد سرطان محسوب می‌شود تا جایی که حتی گسترش سرطان را متوقف می‌کند.
* این ماده غذایی سودمند حاوی نشاسته، پروتئین و سلولز است و به همین سبب به عنوان یکی ماده غذایی نیروزا شناخته می‌شود.
* یکی دیگر از مزایای نوشیدن آب شلغم درمان جوش صورت است.
* مصرف شلغم، برطرف کننده سرفه، نرم کننده سینه، معده و روده است.
* شلغم به علت داشتن ویتامین‌های A   و C قدرت بینایی را افزایش می‌دهد.
* شلغم ادرار را زیاد می‌کند؛ از این رو موجب دفع سنگ‌های مجاری ادراری می‌شود و می‌تواند بلورهای اسیداوریک را حل کند و از دردهای مفاصل و نقرس جلوگیری کند. این خاصیت در برگ‌های نازک آن بسیار زیاد است ولی برگ شلغم دیر هضم می‌شود و تولید نفخ می‌نماید.
* شلغم در درمان آسم و سرفه‌های خلط دار مؤثر، میکروب کش و ضد باکتری قوی است. در واقع شلغم اثر مفید و موثری در درمان بیماری‌های تنفسی دارد. برای این منظور از سوپ یا آش آن استفاده می‌شود.
* مصرف شلغم به دلیل داشتن ماده‌ای به نام تیوسیاناد برای کسانی که مشکل تیروئید دارند ضرر دارد.
* شلغم سرشار از پتاسیم و کلسیم است که برای فشارخونی‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد.
* شلغم دارای فسفر است و اعصاب را تسکین می‌دهد و تقویت می‌نماید و کبد را اصلاح کرده و بیماری آن را شفا می‌بخشد.
* شلغم اشتهاآور است.
* آن‌هایی که حافظه ضعیف دارند حتماً باید شلغم بخورند، زیرا ثابت شده است که شلغم حافظه را تقویت می‌کند.
* شلغم شب کوری را درمان می‌کند.
* یکی دیگر از ترکیبات قابل توجه در شلغم فیبر آن است. فیبر سبب حجیم شدن مدفوع و دفع راحت‌تر و سریع‌تر آن شده، بنابراین خطر تماس مواد سرطان‌زا با سلول‌های روده را کمتر می‌کند. علاوه بر اثرات فوق، فیبر سبب افزایش رشد و تکثیر باکتری‌های مفید و مانع رشد باکتری‌های مضر در روده می‌شود و در عین حال بر اثر تخمیر فیبر در روده اسید بوتیریک تولید می‌شود که منشاء انرژی برای سلول‌های روده است و به حفظ سلامت سلول‌های روده کمک می‌کند.
* شلغم باعث درمان تشنج می‌شود اما برای کسانی که معده ضعیف دارند به علت دیر هضم شدن، ممکن است که باعث نفخ شود.
یکی دیگر از ترکیبات قابل توجه در شلغم فیبر آن است. فیبر سبب حجیم شدنمدفوع و دفع راحت‌تر و سریع‌تر آن شده، بنابراین خطر تماس مواد سرطان‌زا با سلول‌های روده را کمتر می‌کند.
این گیاه پرخاصیت همچنین برای رشد و نمو استخوان‌ها سودمند است و به همین خاطر مصرف آن به زنان باردار و شیرده توصیه می‌شود.
* برای درمان دمل، کورک و هر نوع کانون التهابی و تورمی یا چرکی، ضماد شلغم را روی موضع بگذارید.
شلغم؛ آنتی‌بیوتیک گیاهی
هر سال با آمدن فصل سرما، سرماخوردگی به بیماری رایج و فراگیری تبدیل می‌شود که تعداد قابل توجهی از مردم را مبتلا می‌کند. در این بین بیماران به 3 دسته تقسیم می‌شوند: گروهی که سرماخوردگی را بیماری محسوب نکرده و در منزل به درمان خودسرانه آن با انواع داروها می‌پردازند، گروهی که به پزشک مراجعه می‌کنند و گروهی که از درمان‌های گیاهی برای سرماخوردگی استفاده می‌کنند. این در حالی است که تقریباً هر 3 گروه نمی‌توانند به فواید شلغم در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی بی‌توجه باشند. شلغم گیاهی است که از دیرباز در درمان سرماخوردگی کارایی داشته است.
علاوه بر اینکه می‌توان شکل پخته یا خام شلغم را در انواع سوپ‌ها و سالادها مصرف کرد یا اینکه آن را پخته و به طور جداگانه مصرف کرد، روش دیگری هم وجود دارد که در واقع با آن عصاره شلغم به دست می‌آید که در درمان سرفه و گلو درد و سرماخوردگی مؤثر است.
خرید شلغم
شلغم خوب، باید سفت و تازه باشد. بنابراین اگر وسط آن شل بوده و با فشار انگشت فرو برود، پلاسیده و مانده است و چنانچه پخته و مصرف شود، در روده‌ها تولید نفخ می‌کند.
حتماً پوست خارجی آن باید براق و شفاف باشد. شلغم باید سنگین باشد و وقتی وسط آن را بریدید، درونش را روشن و شفاف ببینند.