لمس درمانی چیست؟

در سالهای اخیر استفاده از روشهای طب مکمل و جایگزین، در درمان امراض مورد توجه زیادی قرارگرفته است. یکی ازروشهای طب مکمل و جایگزین لمس درمانی است. آنچه در زیر می خوانید معرفی یکی از شاخه های طب مکمل است و تنها به معرفی این رشته و اعتقاد افرادی که به آن می پردازند می باشد و صحت این گفته احتیاج به تحقیق کامل پزشکی دارد .

لمس درمانی یک تکنیک شفابخش است که درآن درمانگر با رمی ازهوشیاری تمرکزی ، ازدستان خودبه عنوان کانون جهت ایجاد تعادل و هماهنگی،درحوزه انرژِی دوجانبه بیمار-محیط استفاده می کند.

لمس درمانی در واقع یکی ازسازمان یافته ترین انواع لمس است که برخاسته ازفرهنگ های اصیل شرقی و طب سنتی چین بوده و بریکپارچگی وجود انسان،به عنوان یک کل واحد و ارتباط فکر و بدن، تاکید می کند.

این هنر درمانی که قدمتی ۴۰۰۰ ساله دارد، در دهه ۱۹۷۰توسط دولوس کریجر، پرفسور پرستاری دانشگاه نیویورک، و دوراکانز، رئیس انجمن عرفان آمریکا، براساس مدل راجرز با رویکردی عملی، مدون گردید.

کریجر معتقد است برای آنکه لمس کاملا موثر و شفا دهنده باشد، درمانگر بایستی «قصد کمک » و«توجه محض» به مددجوی خودداشته باشد.به نظر می رسد که عمل توجه، نقشی را درمان ایفا می کند.این نقش از طریق حوزه انرژی اعمال می شود.

حوزه انرژی چیست؟

حوزه انرژی یا میدان حیاتی که در فرهنگ های مختلف به نامهای متفاوتی ازقبیل هاله ، پرانا ، کای ، بیوفیلد ، بیوانرژی و… نامیده شده است،به منطقه الکترومغناطیسی اطلاق می شود که اطراف بدن موجودات زنده و غیر زنده را احاطه کرده است.مجموعه تشعشعات بدن که نشات گرفته از ماهیت اتمی جسم است، میدانی را در اطراف بدن ایجادمی کند که باتکنیک های خاص آزمایشگاهی می تواند اندازه گیری،عکسبرداری و حتی با تمرین و ممارست لمس گردد.

حوزه انرژی هر انسان بسته به درجات ثبات ذهنی و روانی فرد تغییر می کند. به عبارت دیگر، میدان انرژِی مرتبط باچرخه افکار انسان بوده و تغییرات آن تابع کنترل تفکر فرداست.به این ترتیب افکار ما بر حوزه انرژِی و آن نیز به نوبه خود بر جسم و سلامتی تاثیر می گذارد.

برخی روانشناسان حوزه راحلقه بین جسم و روان دانسته و معتقدند که تغییرات این میدان موجب بروز علائم سایکوسوماتیک می گردد.

تحقیقات هارولدبور نشان می دهد که میدان حیاتی در پاسخ به رویدادهای اساسی زیست شناختی بدن، ازقبیل تخمک گذاری، بیماری، جراحت و… تغییرمی کند.

اختلالات عاطفی، درد و یا فرایند بیماری موجب ناهماهنگی و عدم یکپارچگی حوزه انرژی شده و در نتیجه سلامتی فرد دستخوش دگرگونی می شود.

درمانگر لمس درمانی می تواند این تغییرات را در حوزه انرژِی فرد بیمار لمس کند و با تمرکز بر شفا و بهبودی مددجو ، ازطریق تعامل یبوفیلد خود و فرد مددجو، هماهنگی و تعادل مجدد را درحوزه فرد بیمار بر قرار کند. لذا هدف لمس درمانی تحریک توانایی طبیعی بدن برای ترمیم خود از طریق ایجاد تعادل در جریان انرژی می باشد. لمس درمانی علاوه بر بزرگسالان بر روی نوزادان ،حیوانات و گیاهان نیز موثر است.

لمس درمانی چگونه انجام می شود؟

از آنجا که حوزه انرژی تاحدود ۴۵-۳۰ سانتیمتری از سطح بدن گسترش می یابد، لذا لمس درمانی به هر دو صورت تماسی و غیرتماسی قابل اجراست.در فرم غیرتماسی دستهای پرستار همچون گیرنده هایی درفاصله ۱۲-۱۰ سانتیمتری ازسطح بدن حرکت نموده و جریان و نقصان انرژی را لمس می کنند و می توانند با تمرکز بر سلامتی و کمک به فرد بیمار ناهماهنگی های حوزه را برطرف کنند.

لمس درمانی چه منافعی دارد؟

تحقیقات مختلف تاثیرات زیر را برای لمس درمانی نشان داده است:

۱-تسکین درد
۲-کاهش اضطراب
۳-کاهش سطح استرس
۴-ایجاد ریلکسیشن و کاهش علائم حیاتی
۵-کاهش دیس ریتمی های قلبی
۶-تسریع ترمیم شکستگی های استخوانی
۷-بهبود سردردهای تنشی
۸-درمان اعتیاد
۹-درمان کم خونی
۱۰-کاهش درد و بهبود عملکرد مفاصل در آرتریت دژنراتیو و استئوآرتریت
۱۱-تسریع ترمیم زخمها